Двигателното масло е като кръвта на човека. То трябва да е чисто и с подходящия вискозитет, предназначен за съответния двигател.
Идва обаче момент, в който поради триенето на отделните части, самата смазка се замърсява с фини метални частици и тя става неефективна.
През какъв период да правим тази смяна и защо в процеса е нужно да подменим и масления филтър.
През какъв период трябва да сменяме автомобилното масло
Нека първо разберем защо изобщо е нужна смяна?
Както знаем, смазката е предназначена максимално да намали износването на триещите се една в друга части, образувайки тънък филм между тях.
Въпреки това обаче, отново съществува степен на износване, дори и минимална, с което се отделят малки стружки в течността.
С времето, смазката се замърсява, а също губи и от свойствата си.
Ето защо, производителите препоръчват подмяната да се извършва на всеки 20 хил., а дори и на 50 хил. километра пробег.
Тези стойности обаче важат при идеални условия на шофиране.
Колкото по-тежки са те, толкова по-често ще сменяте маслото.
Относно количеството на съответната течност, тя може да варира в зависимост от литража на самия двигател.
Основно обаче, количеството варира от 3 до 10 литра, като за по-точна информация, можете да погледнете сервизната книжка на автомобила.
Защо трябва да сменим и масления филтър
Както споменахме и по-горе, в смазката се отделят фини метални частици от движещите се части, които замърсяват течността и тя трябва да се пречиства.
С тази задача е нагърбен именно масления филтър, който ако не се подмени се запушва и се отваря пропускателния клапан, позволявайки
свободното преминаване през него и така всъщност смазката остава непречистена, с което се ускорява цялостното износване на двигателя.
Замърсяването обикновено става на 10-20 хил. километра пробег, което съвпада с времето за смяна на маслото.
Ето защо, в подобен процес се смея и този компонент.
Експертите препоръчват преди да го завиете на мястото му, да го напълните до половината с масло за по-успешно първоначално протичане.
Добавки при смяна на маслото
Преди смяната
Не си мислете, че всичко започва след като източите старото масло и налеете новото. Двигателят е там и преди това, затова е нужно да се погрижим първо за него.
Препоръчително е първо да се избере добавка за почистване на двигателя преди смяната на маслото.
Причината е, че нивата на запрашеност в градовете е висока, която замърсява двигателната система, както и факта, че задръстванията създават много повече нагари, които допълнително утежняват работата на колата.
Първият вариант е с добавка за промиване на двигател Pro-Line.
Тя се сипва в старото масло, като целта ѝ e да отмие полепите, нагарите, смолите и като цяло всички видове маслоразтворими и неразтворими остатъци преди смяната.
Специфичното тук е, че след сипването ѝ автомобилът трябва да работи 10 минути (без да се форсира) и след това да се осъществи смяната.
Самата добавка е подходяща освен за коли, които вървят на бензин и за такива, които са на дизел.
Втори вариант е с добавка за промиване на двигател за 300 км Oil Sludge Flush.
Тя отново се сипва в старото масло, за да отстрани утайките и други полепи, които са продукти от горенето на двигателя.
Разликата с предната е, че автомобила трябва да измине между 100 и 300км., за да може да подейства напълно.
Тук трябва да се отбележи, че не е нужно (дори не е препоръчително) колата да изминава гореспоменатите километри на един път – съвсем спокойно може цяла
седмица да карате без да се притеснявате, тъй като добавката не е агресивна.
След смяната
За да може двигателната система на автомобила да продължи оптималната си работа, можете да поставите антифрикционни добавки, като Cera Tec, Molygen за защита на двигател или добавка за масло с МоS2.
Cera Tec e може би най-верния помощник в тази част на автомобила. Той е съставен от микрокерамични частици, които запълват микропукнатините в двигателя.
Успешно намалява триенето и навременно отмива нововъзникналите нагари, като по този начин нормализира температурата вътре в двигателя.
Добавката за масло също така намалява разхода на гориво и е подходящ както за бензинови, така и за дизелови двигатели.
Ефекта е дългосрочен, като една опаковка от 300мл. е достатъчна за 5 литра моторно масло.
Серията Molygen е една от най-успешните на немската компания Liqui Moly. Добавката, не прави разлика, като запазва добрата репутация на серията.
Освен ефекта на намаляване на горивото, Molygen се справя и с намаляването на триенето и износването в двигателя, които улесняват неговата работа и удължават експлоатационния му живот.
Подходящ за бензинови и дизелови автомобили.
Двете гореспоменати добавки няма смисъл да се добавят заедно, тъй като имат сходни свойства и качества.
Тази статия все още няма коментари